Alla inlägg den 26 april 2013

Av Fredrik Jonsson - 26 april 2013 15:15

Det är inte speciellt ofta som jag ens funderar på det här med lån. Jag är visserligen inte så gammal att jag ännu har börjat fundera på bolån men trots det så får jag nog endå anse att det är just det lånet som står först i tur när det väl är dags. Hur man gör med det här med lån är ju väldigt individuellt. En del tar lån för nästan alla större inköp sås om boende bil eller båt. Kanske tillochmed för en familje resa. Och sen finns det dom som inte tar lån för någonting. Jag känner väl att jag ligger lite i mitten där och kan tänka mig att låna både till boende och till en bil. Så länge som jag är helt säker på att jag klarar av både räntehöjningar och en försämrad privatekonomi utan att det blir totalt kaos. Men efter att ha läst lite på diverse sidor både forum och nyhetssidor så verkar det vara väldigt få som tänker som jag. Det var mycket prat för ett tag sedan om hur få hushåll som klarar av en räntehöjning. Man kan tänka att värdet på huset alltid stiger och att räntorna förmodligen inte går upp. Men det är något som man aldrig kan ta för givet. Räntorna skulle kunna skjuta i höjden samtidigt som folk inte har råd att köpa hus och bostadens värde sjunker markant. Då sitter man verkligen i skiten. Men detta gäller bolån och de har fått mer restriktioner om hur mycket man får låna och amortera vilket gör att det ser bättre ut.


Men det finns andra lån som man kan se som en betydligt värre lösning på ekonomiska problem. Och det är de så kallade smålånen. Detta är ett lån där man inte har någon som helst säkerhet. Det gör att det redan innan man börjar kolla på priset vet att det kommer vara väldigt dyrt. I alla fall om det är så att man jämför med låntyper som bolån. Och just dessa lån har det varit otroligt mycket snack om på de senare åren. De går även under namnet smslån och det är för att när du väl tagit ett lån så kan du enkelt ta ett till lån när det behövs genom att bara skicka ett sms. Dessa lån har otroligt låga krav på den som söker vilket gör att även personer som inte borde ta smålån kan göra detta. Det har gjort att många hamnar i problem i onödan. Detta då lånen är otroligt dyra och det rör sig om små summor under kortare perioder. Man får alltså inte ut någon ekonomisk fördel av att dessa lån utan det är nästan uteslutande en negativ effekt på din ekonomi.läs mer om smålån på lån lånestugan.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards